گچ برگ چیست؟

گچ برگ به صفحات گچی روکش داری گفته می شود که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد. ضخامت پانل های گچی 9.5 میلیمتر و 12 میلیمتر میباشد و ابعاد آنها 1.20 متر * 2.40 متر است . این محصول که در ایران با نام کناف شناخته می شود.

گچبرگ (Gypsum board) در دسته محصولات پانلی (panel) قرار می گیرد .گچ برگ معمولا به اسم عملی پانل گچی (gypsum panel) و به صورت عامیانه دیوار خشک (drywall) ، تخته گچی (plasterboard) و یا دیوار تخته ای (wallboard) و (به اشتباه در ایران به اسم برند کناف knauf ) نامیده میشود.
ساخت و ساز و دکوراسیون‌های مدرن امروزی کارها را زیباتر، راحت‌تر و ایمن‌تر کرده‌است. این مسئله باعث شده تا طراحان و معماران داخلی به جای استفاده از مصالح سنتی از مصالح جدید و به روز استفاده کنند. “گچ برگها” یکی از همین این مصالح ساختمانی مدرن هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می‌گردند. این صفحات روکش‌دار گچی یا “ گچ‌برگ‌ ”  را می‌توان در دیوارها و سقف‌های کاذب برای دکوراسیون استفاده کرد و طرح‌ و مدل‌های مختلف ایجاد نمود. 
 

گچ برگ چیست؟

گچبرگ یا صفحات روکش دار گچی پیش ساخته همراه با سازه های فلزی ، خمیر مخصوص و بتونه درزگیر بر روی دیوار های داخلی قرار میگیرد .این پنل‌های گچی  در ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ و با ضخامت‌های مختلف ۹/۵ میلیمتر و ۱۲/۵ میلیمتر ساخته می‌شود. در حین ساخت این پنل‌ها سعی می‌شود مخلوط گچ به همراه هوا به صورت فشرده بین دو سطح کاغذی وارد شود که به سبکی و استحکام پنل کمک کند.

انواع صفحات روکش دار گچی ( گچ برگ و کناف ) ، مراحل و فرآیند تولید و کاربرد صفحات روکشدار گچی

  • گچبرگ یا صفحات روکشدار گچی ساده  با نام اختصاری RG
  • گچبرگ یا صفحات روکشدار گچی مقاوم در برابر رطوبت با نام اختصاری MR
  • گچبرگ یا صفحات روکشدار گچی مقاوم در برابر آتش با نام اختصاری FR
  • گچبرگ یا صفحات روکشدار گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش با نام اختصاری FM

گچبرگ یا کناف

صفحات روکشدارگچی ساده

صفحات روکشدار گچی ساده صفحات روکشداری هستند ،که سطح و لبه طولی آن ها با کاغذ محکمی پوشیده شده است.
موارد استفاده صفحات روکش دار گچی ساده : دیوار های جداکننده ، پوشش دیوار های سنتی به جای گچ ، سقف کاذب.

صفحات روکش دار گچی  مقاوم در برابر رطوبت

گچ برگ ضد رطوبت صفحات روکش داری هستند که  گچ تشکیل دهنده آن با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب و کاغذ روکش آن با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشیده شده است.
موارد استفاده صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت : همانند صفحات روکش دار گچی ساده و همچنین سلول های تر در ساختمان نظیر حمام ، آشپزخانه و دستشویی.

صفحات روکش دار گچی  مقاوم در برابر آتش

صفحات روکش داری هستند که گچ آنها حاوی الیاف فایبر گلاس میباشد که صفحات روکش دار را در برابر آتش مقاوم میسازد.
موارد استفاده صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر آتش : دیوار های جداکننده ، پوشش های دیوارهای سنتی ، سقف کاذب و مناطقی که نیاز به مقاومت در برابر اتش وجود دارد. پوشش ستون ، تیرهای فلزی و بتنی

صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر آتش و رطوبت

صفحات روکش داری هستند گچ ان ها حاوی فایبرگلاس و مواد مقاوم در برابر رطوبت بوده و مقوای آن با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشیده شده است.

موارد استفاده صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت و آتش :

صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر آتش و همچنین سلول های تر در ساختمان نظیر حمام ، آشپزخانه و دستشویی مورد استفاده قرار میگیرد.

گچبرگ ضد رطوبت

گچ برگ باتیس مقاوم در برابر رطوبت، در این پانل ها هسته گچی و رویه کاغذی دارای افزودنی هایی است که جذب آب را کاهش می دهند.کاغذ کرافت پوشش گچ برگ مقاوم در برابر رطوبت به رنگ سبز است.پنل های گچی مقاوم در برابر رطوبت در فضاهای مرطوب از جمله در آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید گچ برگ

روش تولید گچ برگ به این صورت است که گچ سبک شده با افزودنی های لازم بین دو کاغذ زیر و رو قرار گرفته و زیر پرس سایز شده که ضخامت و عرض آن تنظیم می شود و بعد از طی کردن مسیر نوار نقاله طول آن توسط برش اندازه می شود و داخل خشک کن رطوبت اضافه آن گرفته شده و پس از آن طول اضافه آن به صورت صاف برش خورده. کنترل کیفیت انجام شده و در پالت بسته بندی و آماده ارسال می گردد. گچبرگ یکی از بهترین مصالح ساختمانی جهت دیوارهای داخل ساختمان ، سقف های کاذب ، پارتیشن بندی ساختمان های مسکونی و تجاری و سازمانی و همچنین برای پیاده سازی دکوراسیون داخلی سقف و دیوارها و ایجاد نورپردازی در ساختمان بسیار مناسب است. یکی از مزایای مهم گچبرگ نسبت به دیگر محصولات پانلی نظیر تخته های چوبی چند لایه (plywood) ، تخته فیبری فشرده (HDF hardboard or) و ام دی اف (fiberboard) و... مقاومت بالای گچ برگ نسبت به آتش می باشد.همچنین گچ برگ از نظر سبکی ، کنترل صدا ، اقتصادی بودن ، همه کاره بودن ، کیفیت و سرعت بالا و راحتی در اجرا یکی از بهترین مصالح ساختمانی است.

گچبرگ یا کناف چیست

مزایای استفاده از گچبرگ 

ما در این مقاله تعدادی از ویژگی های گچ برگ را برای شما نام میبریم اما در مقاله ای دیگر به طور مفصل درباره ویژگی ها و کاربرد های گچ برگ توضیح خواهیم داد.این ویژگی ها عبارتند از:

  • مقاومت گچبرگ در برابر زلزله
  • ایمنی بیشتر صفحات گچی
  • سرعت اجرای بالا
  • اجرای راحت تر
  • وزن کمتر و کاهش هزینه حمل و نقل
  • افزایش سطح مفید زیر بنا
  • عایق حرارتی و صوتی مناسب
  • قابلیت فرم‌پذیری بالا در دکوراسیون داخلی
  • قابلیت تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل به کاربری جدید با پتانسیل بالا
  • قابلیت بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح
  • کاهش نخاله‌های ساختمانی
  • کاهش گروه‌های کارگری در ساختمان

کاربرد گچ برگ (پنل یا پانل گچی ):

گچبرگ (پنل یا پانل گچی ) در ساختمان بسیار پرکاربرد بوده ، این محصول به عنوان دیوار داخلی ، دیوار خارجی ، دیوار پارتیشن و سقف کاذب مورد استفاده قرار میگیرد . دیوارهای ساخته شده به وسیله گچ برگ بسیار سریع اجرا شده و عایق بسیار مناسب و سبکی میباشد . در سقف های کاذب گچ برگ به دلیل انعطاف پذیری این محصول انواع طرح ها قابل اجرا میباشد که هم سبک و هم مقرون به صرفه است و جایگزین بسیار مناسبی به جای رابیتس میباشد .

دیوارهای جدا کننده داخلی 

دیوارهای جداکننده گچ برگ انواع مختلفی دارند.تفاوت انواع دیوارهای جداکننده در نوع ساختار و در تعداد لایه های گچ برگ (کناف) در هر طرف از دیوار است. این گچ برگ ها می‌توانند هر کدام از انواع صفحات گچی کناف باشند. کاربرد این نوع دیوار در جداسازی دو فضای متفاوت است.

 

قیمت گچبرگ

گچبرگ  دارای انواع مختلفی هستند و برای مصارف گوناگون در جاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. بر این اساس تنوع گچبرگ دارای قیمت های متفاوتی هستند. برای اطلاع از قیمت گچبرگ و کسب راهنمایی در مورد کاربرد گچبرگ با مشاوران ما در مهام تجارت تماس بگیرید.

پیچ کناف ( گچبرگ )

یکی از تجهیزات مهم برای کار با گچ برگ یا همان کناف پیچ کناف است.پیچ کناف در شکل ها و کاربردهای مختلف طراحی و روانه بازار شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مرتبط با پیچ سازه کناف را مطالعه بفرمایید.

 

پروفیل کناف و گچ برگ

پروفیل به معنای مقطع ثابت و طول زیاد که در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد. کناف یک صفحه روکش دار گچی است که قدمت زیادی در صنایع ساختمانی دارد. سقف ها و تیغه های کناف ساخته شده از سازه های فلزی یکپارچه گالوانیزه است که روکش های گچی و سیمانی روی آن پیچ می خورند و تهیه می شوند.پروفیل کناف از شکل دهی و قرار گرفتن ورق‌هایی فولادی گالوانیزه به روش نورد سرد تولید می‌شوند. ضخامت پروفیل گالوانیزه کناف حدوداً بین ۳ میلی متر تا ۶ میلی متر است. پروفیل دیوار کنافی از مقاطع فلزی و صفحات روکش دار گچی یا صفحات سیمانی تشکیل شده است که با هم ترکیب و ادغام می شود.
 

 


ارسال نظر درباره این موضوع


  • نظام آبادی (شنبه, 24 آبان 1399 ساعت 11:56:58)
    برای خرید گچ برگ از شما چطور باید اقدام کنم؟ امکان سفارش از طریق سایت وجود نداره؟توضیحاتی هم درمورد قیمت بفرمایید.

    • مدیر سایت (چهار شنبه, 05 آذر 1399 ساعت 11:47:33)

       دوست عزیز. برای خرید گچ برگ لطف بفرمایید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و سفارش خرید خود را ثبت بفرمایید.در مورد قیمت هم به دلیل نوسانات زیاد امکان درج قیمت وجود ندارد همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد. 

      با تشکر