خصوصیات و کاربرد گچبرگ یا کناف

استفاده از گچبرگ در بازسازی بناهای قدیمی و مدرن کردن آن ها، از کاربردهای گچبرگ در این صنعت می باشد. این امر علاوه بر نوسازی بنا در صرفه جویی هزینه های ساخت نیز بسیار موثر می باشد.

گچ برگ مهام یا کناف صفحات روکش داری هستند که در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارند.این محصول 50 برابر نسبت به دیوار آجری سبک تر می باشد.ضخامت آنها 9.5 میلی متر و 12 میلی متر می باشد.و ابعاد آنها 1.2. متر و 2.40متراست.
گچبرگ ها به چهار دسته تقسیم می شوند:
گچبرگ ضد حریق
گچبرگ ضد رطوبت
گچبرگ ضد حریق و ضد رطوبت
گچبرگ معمولی

فواید و مزایای استفاده از گچ برگ ( کناف )

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مزایای استفاده از کناف (گچبرگ) اشاره کنیم عبارتند از:
1. مقاومت کناف در برابر زلزله
2. ایمنی بیشتر کناف
3. سرعت اجرای بالا
4. اجرای راحت تر
5. وزن کمتر و کاهش هزینه حمل و نقل
6. افزایش سطح مفید زیر بنا
7. عایق حرارتی و صوتی مناسب
8. قابلیت فرم‌پذیری بالا در دکوراسیون داخلی
9. قابلیت تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل به کاربری جدید با پتانسیل بالا
10. قابلیت بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح
11. کاهش نخاله‌های ساختمانی
12. کاهش گروه‌های کارگری در ساختمان
13. قابلیت عبور راحت تأسیسات از فضای مابین دیوارها
14. دسترسی راحت به تأسیسات ساختمان
15. رنگ‌پذیری آسان
16. استفاده بهینه از منابع با توجه به جنبه‌های زیست محیطی

کاربرد گچبرگ یا کناف

ویژگی های استفاده از گچ برگ ( کناف )

بی شک استفاده از مصالح و راهکارهای نوین موجب تحولاتی در صنعت ساختمان شده است. به کارگیری این محصولات دارای مزایای متعددی است.استفاده از گچ‌برگ، موجب تسریع اجرای ساختمان سازی می‌شود و در مدت زمان کمتری نسبت به شیوه‌های سنتی قابل اجراست.
در روش‌های سنتی از حجم بیشتری گچ، خاک، سیمان و مواد مکمل دیگری برای احداث سقف، دیوارها و ... استفاده می‌شود که در صورت کاربرد این محصول قسمت زیادی از این مصالح حذف می‌شود.تعداد کمتری نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در مقایسه با روش سنتی به کار گرفته می‌شود.
در صورت بروز حوادثی مثل زلزله به دلیل کاربرد مصالح سبک به نحو چشمگیری از خسارات جانی کاسته می‌شود. در حالی که در روش سنتی عمده خسارات جانی بر اثر سقوط مصالح سنگین مانند تیرآهن و آجر است.
مصالح به کار رفته در این محصول قابلیت بازیافت دارند و با محیط زیست سازگارند.
عایق صوت، رطوبت و در صورت استفاده از رویه فایبر گلاس عایق حرارتند.
قابلیت قرار گرفتن و اجرای امکانات اضافی و استقرار و اجزای متمم‌ سقف مانند نصب چراغ‌های سقفی و اجرای نورپردازی در سقف‌های کاذب ساخته شده از این محصولات فراهم است.
مجموعه این خصوصیات سبب می‌شود این نوع از مصالح گزینه قابل قبولی برای نوسازی، بازسازی و ایجاد فضای جدید با جلوه‌های بصری متنوع و مناسب باشند.
محبوبیت این محصول به دلیل مزایای بسیار آن است.هزینه پایین نسبت به متریال های دیگر، وزن سبک، سرعت اجرای بالا، کاهش مصرف انرژی، حالت پذیری، و از همه مهم تر مقاومت در برابر زلزله از مزایای کناف ها( گچبرگ ) می باشد.

کاربرد کناف یا گچبرگ:

کناف هارا می توان به عنوان دیوار خارجی، دیوار داخلی، سقف کاذب و دیوار پارتیشن مورد استفاده قرار گیرد.در سقف های کاذب کناف به دلیل انعطاف پذیری این محصول انواع طرح ها قابل اجرا می باشد که هم سبک و هم مقرون به صرفه است و جایگزین بسیار مناسبی به جای رابیتس می باشد.
دیوار های ساخته شده به وسیله ی کناف بسیار سریع اجرا شده و عایق بسیار سبک و مناسبی می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط با پیچ پانل ، میخ و چاشنی و دیوار پوش pvc را مطالعه بفرمایید.

 

انواع کاربردهای کناف ( گچبرگ ) در ساختمان

دیوارهای جدا کننده کناف یا گچبرگ

از دیوارهای جداکننده کناف برای تقسیم فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود و از آنجایی که دیوارهای جدا کننده کناف غیر باربر هستند، وزن زیادی را تحمل نمی کنند. دیوارهای جدا کننده کناف از قاب های فولادی سبک به شکل های مقاطع U شکل (Runner) و C شکل (Stud) تشکیل شده است.

دیوارهای پوششی کناف

از دیوارهای پوششی کناف به منظور های زیر در ساختمان استفاده می شود:
-بازسازی سریع و کارآمد دیوارهای بنایی قدیمی
-پوشش دیوارهای بنایی جدید (نازک کاری)
-بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان ها
انواع دیوارهای پوششی کناف عبارتند از: دیوار پوششی کناف بدون سازه، دیوار پوششی کناف با سازه

- دیوار پوششی کناف بدون سازه:

 در این روش، یک لایه صفحه روکش دار گچی یا صفحه مرکب (صفحات گچی پوشش شده با لایه عایق) به وسیله چسب خمیری مخصوصی به نام پرلفیکس مستقیما به دیوار زمینه متصل می شوند.

- دیوار پوششی کناف با سازه:

 در این روش، صفحات روکش دار گچی بر روی یک زیرسازی فلزی (متصل به دیوار زمینه یا مستقل از آن) پیچ می شوند. درزهای میان صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری می شود و بدین ترتیب سطحی یکپارچه و بدون درز حاصل می شود که دارای قابلیت رنگ آمیزی و اجرای کاغذ دیواری و کاشی می باشد.

کاربرد گچبرگ

سقف های کاذب گچبرگ

سقف های کاذب کناف در دو نوع "سقف های کاذب یکپارچه" و "سقف های کاذب مشبک" ساخته و در بازار ارائه می شوند.

سقف های کاذب یکپارچه:

سقف های کاذب کناف، سقف های سبکی هستند که به واسطه تولید صنعتی دارای مشخصه های فنی خاصی از جمله: مقاوم در برابر زلزله می باشند و جایگزین بسیار مناسبی برای انواع سقف های کاذب غیر استاندارد می باشند. 

سقف های کاذب مشبک: 

سیستم سقف های کاذب مشبک به این شکل می باشد که شبکه ای از سازه های سپری، تایل های گچی را نگه می دارند. شبکه مذکور به وسیله آویزهای قابل تنظیم به سقف اصلی متصل می شود.

بازسازی ساختمان با گچبرگ یا کناف

در بازسازی ساختمان های قدیمی نیز می توان از روش کناف ( گچبرگ ) بهره گرفت . در مناطقی که نیاز به ساخت و ساز سریع باشد مانند مناطق زلزله زده ، سیستم گچبرگ دارای اولویت می باشد. دیوارهای کناف بعد از نصب ، رنگ آمیزی می شوند و در این مرحله نیازی به ملات گچ و خاک و گچ کشته نمی باشد . این موضوع نیز باعث صرفه جویی و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه ها می شود . برای به دست آوردن سطحی کاملا یکنواخت ، محل درزها با کمک نوار درزگیر بتونه می شود .

نوار درزگیر موجب مسطح شدن محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار می شود . سطح پیچ ها هم که کمی پایین تر از سطح پانل ها هستند ، با بتونه پوشانده می شود و سطح صافی در محل پیچ ها ایجاد می شود . بعد از اجرای دیوار ، یک لایه ماستیک روی آن اجرا می شود که موجب بوجود آمدن سطحی یکنواخت برای رنگ آمیزی و کاهش جذب رنگ می شود . در نهایت با استفاده از دیوار کناف به راحتی سطحی کاملا صاف با دقت بالا و آماده برای رنگ آمیزی به دست می آید .

با بکارگیری دیوارهای کناف می توان مقاومت در برابر عبور صدا را افزایش داده و با استفاده از عایق های پشم سنگ و پلی استایرن می توان دیوارها را در برابر حرارت به راحتی عایق کرد . عایق ها در بین دو پانل گچی قرار می گیرند . از سیستم پانل های گچی گچبرگ بدون سازه کناف نیز استفاده می شود . در این حالت ، پانل های گچی با استفاده از چسب پرلفیکس به عنوان پوشش روی دیوارهای سنتی نصب می شوند .

ویژگی های گچ برگ

این محصول با دارا بودن ویژگی های بسیار این امکان را برای معماران و دکوراتیوها فراهم نموده است تا با استفاده ترکیبی از این محصول در کنار سایر متریال های و مصالح ساختمانی، صحنه های بدیع و شگفت انگیزی را در کلیه سبک ها معماری ایجاد و در معرض قضاوت ذهن های نقاد قرار دهد. استفاده از این محصول در بازسازی بناهای قدیمی و مدرن کردن آن ها، از دیگر کاربردهای آن در این صنعت می باشد. این امر علاوه بر نوسازی بنا در صرفه جویی هزینه های ساخت نیز بسیار موثر می باشد.

 شرایط آب و هوایی و اقلیمی هیجکدام مانع از استفاده و توسعه این محصول نشده و کماکان این محصول مسیر رشد و تعالی خود را می پیماید. کاهش هزینه های ساخت، افزایش بهره وری، سرعت مناسب اجرا، تنوع نامحدود طرح همه و همه در خدمت رشد روزافزون این محصول می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع نمونه ها و مدل های جدید طراحی و اجرای گچبرگ در ساختمان سازی ، می توانید با مشاورین متخصص و حرفه ای مهام تجارت  نمایندگی گچبرگ باتیس تماس حاصل فرمایید.
 


ارسال نظر درباره این موضوع