کناف یا گچبرگ چگونه اجرا میشود؟

برای اجرا کناف در سقف های کاذب از تخته گچ های پیش ساخته برای پوشش کامل سقف استفاده می کنند. این تخته های گچی بر روی پروفیل های فلزی که بر روی سقف اصلی هستند متصل می شود. مراحل کار به این صورت است که ابتدا شبکه فلزی را به سقف اصلی متصل می کنند .

اجرای گچ برگ یا در اصطلاح کناف کاری، کاری است که به تجربه و مهارت بالایی احتیاج دارد و فردی بدون تجربه و دانش قبلی نمیتواند اقدام به اجرای کناف بکند.ما در این مقاله سعی داریم به طور خلاصه شما را با اجرای گچ برگ یا در اصطلاح کناف کاری آشنا کنیم.

به چهار شکل اجرای کناف کاری (گچ برگ) امکان پذیر است:

1. کناف کاری دیوار کاذب پوششی
2. کناف کاری دیوار کاذب جداکننده
3. کناف کاری سقف کناف به شکل مشبک
4. کناف کاری سقف کاذب کناف به صورت یکپارچه

کناف یا گچبرگ چگونه اجرا میشوند؟

 کناف کاری دیوار کاذب پوششی

 این روش بیشتر برای بازسازی منازل و ساختمان‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کناف کاری دیوار کاذب پوششی خود به دو بخش تقسیم می‌شود:
•    با سازه
•    بدون سازه
برای اشنایی بیشتر با سازه ها مقاله مربوط به تولید سازه کناف را مطالعه بفرمایید.

دیوارهای پوششی با سازه:

در روش دیوارهای پوششی با سازه متصل به دیوار زمینه ،گچ برگ بر روی یک زیرسازی فلزی که به دیوار زمینه متصل است، پیچ می‌شوند. در این شیوه یک فاصله آزاد میان صفحه‌ها و دیوار زمینه وجود دارد که از آن، برای عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، استفاده می‌کنند.

دیوارهای کاذب پوششی بدون سازه

نحوه‌ی کار دیوار پوششی بدون سازه به این گونه است که ابتدا با کمک خمیر مخصوص (پرلفیکس) یک لایه از گچ پیش آماده را به طور مستقیم به دیوار وصل می‌کنند. سپس مرحله‌ی درزگیری را به صورت نواری توسط بتونه‌های مخصوص انجام می‌دهند. پس از اتمام این مرحله به ‌راحتی می‌توان عملیات کاشی‌کاری و کاغذ دیواری را انجام داد. از این شیوه برای مرمت و بازسازی استفاده می‌شود.

کناف کاری دیوار کاذب جداکننده

این شیوه برای جداسازی فضای داخلی ساختمان از دیوار کاذب جدا کننده استفاده می‌گردد و شامل قاب‌های فولادی سبک و پیش ساخته، به شکل C و U است. در این شیوه صفحات روکش‌دار گچی (گچ برگ) را در یک یا چند لایه توسط پیچ‌های مخصوص نصب می‌کنند. پس از نصب گچ‌های مخصوص در قاب‌های فولادی، تمامی درزها را توسط نوار بتونه‌کاری پر می‌کنند. پس از آماده‌سازی این سبک، می‌توان کاشی‌کاری، رنگ کاری، رنگ آمیزی و کاغذ دیواری را شروع کرد.

سقف کاذب کناف مشبک

برای آماده‌سازی سقف‌های مشبک از تایل‌های پوشالی و تایل گچی استفاده می‌کنند. این تایل‌ها توسط آویزهای مخصوص به سقف وصل می‌گردند. در ابتدا آویزها به شکل زیرسازی به سقف وصل می‌شوند.سپس تایل‌های درون شبکه که از قبل آماده شده‌اند برروی سقف قرار می‌گیرند. این شیوه‌ی کناف‌کاری از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های کناف‌کاری است. چون می‌توان علاوه بر تنظیم ارتفاع، یکی از تایل ها را برداشت و به راحتی به تأسیسات الکتریکی داخلی دسترسی داشت.

 

کناف کاری

سقف کاذب یکپارچه

سقف‌های کاذب یکپارچه را اغلب به عنوان سقف‌های کاذب جایگزین کرده و استفاده می‌کنند. برای زیرساخت کناف‌کاری این شیوه از زیرسازی فولادی استفاده می‌گردد.به این صورت که در ابتدا صفحات گچ برگ با کمک پیچ و مهره بر روی زیرسازی فولادی به صورت محکم نصب می‌شوند. پس از اتمام کناف‌کاری، مرحله‌ی درزگیری و بتونه کاری سقف شروع می‌شود. این شیوه نسبت به سایر روش ها با سرعت بیشتر اجرا می‌شود.چون بدون فاصله بعد از خشک شدن بتونه می‌توان رنگ‌آمیزی را شروع کرد. در این شیوه هم به راحتی می‌توان به تأسیسات الکترونیکی دسترسی داشت.

آخرین مرجه اجرای گچ برگ 

بعد از اینکه نصب دیوارها وسقف ها به اتمام رسید، باید سطح صافی برای رنگ‌آمیزی آماده کرد.برای آماده سازی این بستر در ابتدا باید ناهمواری هایی که در هنگام پیچ کردن ایجاد شده را هموار و محو نمود. استفاده از «ماستیک» می تواند یک سطح صاف و بدون ناهمواری را برای شما ایجاد کند. حتی در رنگ آمیزی هم می‌تواند نتیجه‌ی بهتری ارائه دهد.
لذا باتوجه به این امر باید لایه‌ای نازک به ضخامت یک الی دو میلی متر بر روی سطوح کار با ماستیک کناف انجام داد. پس از خشک شدن لایه ماستیک باید مرحله‌ی بعدی یعنی اجرای یک لایه آستر بر روی سطح کار را انجام داد تا رنگ روغن، کاغذ دیواری یا کاشی‌کاری بر روی سطح کار بهتر اجرا شوند.
 

مراحل اجرا کناف ( گچ برگ)

با توجه به قسمتی که می خواهید از گچبرگ استفاده کنید مراحل اجرا متفاوت می باشد. در زیر برای نمونه به اجرای کناف در سقف های کاذب اشاره کرده ایم:
برای اجرا کناف در سقف های کاذب از تخته گچ های پیش ساخته برای پوشش کامل سقف استفاده می کنند. این تخته های گچی بر روی پروفیل های فلزی که بر روی سقف اصلی هستند متصل می شود. مراحل کار به این صورت است که ابتدا شبکه فلزی را به سقف اصلی متصل می کنند .
سپس پنل های گچی را به زیرساز های فلزی متصل می کنند.
در این گام باید تمامی درزها را بتونه کنید و سطحی صاف را ایجاد نمایید.
بعد از اجرا باید یک لایه ماستیک بر روی کار بزنید تا سطحی یکنواخت برای زیرسازی رنگ ایجاد نمایید.
کناف از سیستم های ساخت و ساز خشک است که از سال ها قبل در ایران مورد استفاده قرار میگرفت  و دیگر مشکلاتی که در سال های ابتدایی داشت را ندارد و در حال حاضر از بهترین مصالح ساختمانی محسوب می شود زیرا مزیت های فراوانی از جمله حمل آسان، نصب سریع، مقاوم بودن در برابر زلزله و عایق خوبی در برابر صدا و حرارت دارد.

ابزارهای مورد استفاده در کناف کاری چیست؟
کناف کاری از کارهای ساختمانی است که نیاز به ابزارهای خاص برای اجرای دارد، در زیر به این ابزار اشاره کرده ایم:

  • دستگاه برش قرقره ای
  • سوهان گرد
  • جک نگهدارنده
  •  جک بالابر
  •  گاری حمل پانل
  •  دستگیره حمل پانل
  •  ریسمان رنگی
  • گردبر
  • پخ زن
  • رنده
  • اره چاقویی
  • دستگاه برش طولی
  • غلتک سوزنی
  • همزن رنگ
  •  تیغ برش
  • چکش پلاستیکی
  •  پیچ زن کناف
  •  انبر پانچ
  •  قیچی
  •  کاردک زوایه دار خارجی
  •  کاردک زاویه دار داخلی
  • کمچه
  • کاردک پیچ گوشتی دار
  • ظرف آماده سازی بتونه
  • ماله استیل
  •  سنباده دسته دار
  • سنباده ماله ای
  • لیسه استیل
     

اجرای گچ برگ

چگونه از بتونه کاری صحیح سقف کاذب و دیوار کناف اطلاع حاصل کنیم ؟

بتونه کاری  یکی از مراحل کار کناف است که  پس از نصب پانل ها و قبل از نقاشی باید انجام شود .
اگر نگوییم بتونه کاری از نصب  ساختار کناف مهم تر است میتوانیم به جرات بگوییم بتونه کاری خوب ، به همان اندازه ، در کیفیت نهایی موثر است .
بسیاری از کارهای کناف پس ازاجرا و بتونه کاری مورد اختلاف بین پیمانکار و کارفرما بوده و خواهد بود که با درایت قابل پیش گیری می باشد .
معمولا بتونه کاری توسط کسانی که تجربه نقاشی دارند انجام میشود . در بسیاری از موارد استاد نقاشی که تجربه اجرای بتونه کاری کناف را داشته باشد ، می تواند هر دو مرحله ( بتونه کاری  و نقاشی ) را انجام دهد .
اما چرا وقتی این فرایند ، توسط دو استاد کار متفاوت انجام میشود ، دلخوری  و گلایه استاد کار نقاش از کیفیت  بتونه کار را بهمراه دارد ؟
در پاسخ میتوان گفت : بتونه کاری کناف مقوله ای است که مستلزم مهارت و دقت زیادی بوده که  در صورت عدم رعایت کامل و صحیح نکات فنی و اجرایی ، میتواند کار نقاش را با مشکل مواجه کند . اما بسیاری از استاد کاران نقاش ، این نکته را دستمایه  قرار داده و حتی متاسفانه گاهی  دست به تخریب بتونه کار میزنند.
بهترین پیشنهاد برای برطرف کردن این مشکل ، آنست که عملیات توسط یک نفر انجام شود. اما گاهی نقاش مورد اعتماد کارفرما ، به بتونه کاری کناف مسلط نیست و ناگزیر به بتونه کاری توسط شخص دیگری هستیم .
در هر صورت باید بدانیم بتونه کاری را توسط چه مصالح و با چه کیفیتی انجام دهیم .


تذکر مهم در مورد اجرای کناف:

هیچ گاه در درزگیری کناف از بتونه ساختمانی ، مل  ، ماستیک و سایر بتونه ها استفاده نکنید . در غیر این صورت قطعا کار با مشکل مواجه خواهد شد.
بتونه  خشک شده کناف تا حدودی زبر می باشد و " حتما " پیش از نقاشی باید توسط نقاش سمباده کاری شود ، کنج ها و نبش ها باید بخوبی بوسیله سمباده پرداخت شود و معمولا همین بخش از کار مورد مناقشه دو استاد کار می باشد .
 همچنین ،برای حصول رنگی بهتر ، ماستیک کناف جهت دستیابی به سطحی صاف و یکدست ، بر روی پنل های گچی(گچ برگ) اجرا می شود. سطح به دست آمده با این محصول، زیرسازی بسیار مناسبی برای پوشش رنگ ایجاد می نماید و سبب میشود جذب رنگ در کلیه نقاط پانل و بخش های قبلا بتونه شده یکسان گردد .  ضمنا ماستیک کناف نسبت به پودر درزگیری کناف ( بتونه ) بسیار نرم تر است و سطح بدست آمده یکنواخت تر خواهد بود. توصیه میشود به دلیل کاهش هزینه ها ، ماستیک را از مراحل نقاشی حذف نگردد.

هزینه اجرای گچ برگ

هزینه اجرای گچ برگ به موارد گوناگونی بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه اجرای گچ برگ با مهام تجارت نمایندگی گچ برگ باتیس تماس بگیرید.

پروفیل کناف

کلیه پروفیل های گچ برگ یا کناف از ورق گالوانیزه با ضخامت 0.6 و 0.5 میلیمتر و با روش رول فررمینگ ساخته می شوند. این پروفیل ها بر حسب شکل مقطع آنها نام گذاری می گردند، به دلیل شباهت مقطع پروفیل های کناف با حروف F ، L ، U و C ، آنها را به نام های پروفیل اف، پروفیل ال و پروفیل یو، پروفیل استاد می خوانند. 


ارسال نظر درباره این موضوع